Zorgverzekeraars: Wachtlijsten GGZ gevolg van slechte registratie

Zorgverzekeraars Nederland schrijven in een brief aan de Tweede Kamer o.a. dat ze geen oplossing vinden voor de wachtlijsten in de GGZ, omdat de registratie niet op orde is. Maar beste zorgverzekeraars, denk even mee. Als er voor kassa 1 in de supermarkt een rij staat, en kassa 2 gaat open, is de rij zo weg.

Als er van de 80.000 mensen die wachten op behandeling in de GGZ zoveel dubbel geregistreerd waren, dan waren ze toch ook zo aan de beurt? Maar nee, mensen met autisme staan in de regio Haarlem een jaar op de wachtlijst, voor schematherapie en traumabehandeling ook een jaar, FACT team: een jaar of langer.

Er is geen registratieprobleem, de registratie is een probleem. Ruim 30% van de tijd in de zorg wordt niet aan patiëntenzorg besteed, maar aan administratie. Geef zorgverleners weer het vertrouwen dat ze verdienen, gebruik de real time verwijsgegevens van ZorgDomein en koppel die aan je eigen gegevens over ingekocht zorgvolume en je kan zonder zorgverleners lastig te vallen, uitstekend de wachttijden volgen.

Zinnig, en radicaal simpel!


Vorige
Vorige

Meer tijd voor de patiënt moet direct beschikbaar komen voor alle patiënten en hun huisartsen

Volgende
Volgende

RVS publiceert het rapport “De Basis op Orde”